Ezért utálják a mobiljátékokat!

2023.11.12

Nagyon sokszor említettem már, hogy az év első fele annyira nem is volt erős időszak, de még csak időm sem volt konkrét játékkritikát készíteni. Ez betudható volt a február környékén elromlott laptopomnak is, meg az érettségi időszaknak is. Még nyáron azonban tettem egy olyan ígéretet, hogy az elmaradt játékokról mindenképpen szót fogok ejteni és talán erre rövidebb határidőn belül az Undawn volt érdemes. A Level Infinite csapatának egy olyan játékáról beszélünk, ami szerintem idén már másodszor indult a játékosok bizalmáért, mert nem csak ez jelent meg, hanem az Arena Breakout is, amire hosszú évek óta a legjobb shooterként lehet tekinteni. De akkor mégis, hogy a francba sikerült az, hogy a PUBG-t is jegyző, Kínai központtal rendelkező, a játékiparban szinte legtöbb profittal rendelkező Tencent Games így el tud cseszni egy MMO-t? Mert nem titok, szerintem az Undawn – a vártakkal szemben – egy nagyon unalmas, lelketlen, egysíkú játék lett, amely messze nem érdemli meg a jelenlegi játékosbázisát.

A megszokottakkal ellentétben nem feltétlen szeretnék úgy teljes egészében kitérni az Undawn-ra. Nem fogok a megszokott módon például beszélni a játék cselekményéről, nem fogok szót ejteni a játékmenetéről, de még csak a világáról sem. Összességében szeretnék reagálni az Undawn-ra, ezen keresztül az MMO mobiljátékok létjogosultságára és arra, hogy tulajdonképpen mi a legfőbb gondja ennek az iparágnak és miért van az, hogy a lőtéri kutyát sem érdekli a mobiljátékoknak nemhogy a világa, de még a helyzete sem. Kezdjük ott, hogy a Tencent Games iparágvezető a gamingben. Ki tudja mennyi vállalat van alattuk, de az tuti, hogy a PUBG 2017-es megjelenése óta az összes játékuk legalább háromszor váltott kiadót az évek során. Pár éve hogyhogy nem a Proxima Beta nevű leányvállalatuk vágta szét a PUBG-t, a miHOYO egy Genshin Impact után összerakott egy konkrétan rossz viccnek szánt Tears of Themis-t és egy Honkai Star Rail-t, ami a mobilverzió megjelenésekor NEM MŰKÖDÖTT. Egyszerűen nem indult el a játék anélkül, hogy az ötödik perc után ne vágott volna ki.

Kis statisztikának jegyzem meg, hogy a Tencent összbevétele a 2022-es év végén 61.4 MILLIÁRD YUAN volt, ami forintba átszámolva kb. 2.974.603.265.764 (billion)-t jelent. Tudom, hogy a Tencent sok mindennel foglalkozik, sok partnere van meg ilyenek, de az istenért, ingyenes játékok ennyi pénzt iszonyatos mennyiségű mikrotranzakcióval termelnek csak ki. Kétségkívül az Undawn is tele van ám nem csak kozmetikai értékeket képviselői skin-ekkel a shopban, meg Battle Pass-szel meg még ki tudja mennyi baromsággal.

Az Undawn úgy ahogy van egy koncepcióhiányos, igénytelen, összecsapott munka. Nincs olyan aspektusa, ami nem, hogy elvinné a játékot a hátán, hanem amelyik egyetlen kifogás nélkül működne. A története egyszerűen piszok fárasztó, a kampánya 19 fejezetből áll, így tehát kb. 20 órás sztorit kínál a játék és még nem jutott idő az openworld szekcióknak, lévén egy survival MMO készült. Én annyira nem szeretem ezt a stílust, mert ezeket évek óta előszeretettel cseszik el az iparban, de hogy egy játék képtelen normálisan elfutni és a videón is látható akadásokat produkálni a mellékelt beállítások mellett az nem létezik. A Google Play leírása szerint egy Android 5-ös rendszerű készüléken már működik a játék. Csak kérdezem én, hogy hogy a büdös francba? Az operációs rendszer nem befolyásol annyi mindent, de bazdmeg- ha elő van írva egy processzor, aminek a sokszorosát tudja a készülék, akkor ilyenek hogyan történnek meg? Egyszerűen luxus tesztelőket fizetni az iparban? Luxus optimalizálni. Ahány féle op.rendszer, szinte annyiféle CPU és GPU függvénye egy mobiljáték technológiai teljesítménye és ennyire nem figyelnek ezekre.

Ha még a történetvezetés meg a technikai gondok nem lennének elegek az Undawn egy cseppet sem szórakoztató. A harcrendszere fárasztóan béna. Olyan játékfejlesztési tapasztalatok után, mint a PUBG vagy méginkább az Arena Breakout fegyverharca képtelenség ilyet összerakni. Minta műanyag fegyverekkel rohangálnék. Egy igazán tökös survival-shooter ígéretét tette a játék alapötlete, nem egy lelketlen bénaságét. Arról nem is beszélve, hogy az egyetlen feladatunk szinte annyi, hogy az amúgy indokolatlanul kurva nagy térképen mászkálva a különböző rádiótornyokat bekössük egy rendszerbe, ezzel egy nagy kommunikációs központot csináljunk az első bázisból, mellyel találkozunk. Karakterünk múltja iszonyatos misztikumot kap, "az elveszett város" túlélőjeként fognak ránk hivatkozni, mégis egy kis vittyillót kapunk csupán a kezdési ponttól 1500 méterre elhelyezkedő erdőben. Építsek házat, vágjak fát, bányásszak követ, hogy barkácsolni tudjak? Jól értem, hogy mindezt egy horror játékban kéne tennem? Maga a nyilt világ meg önmagában felesleges, mert annyira meg van ölve az alapvetése. Tételezzük fel, hogy egy ponton szétnéznénk a világban és elkezdünk mászkálni. Vadászhatunk állatokra, ölhetünk zombikat meg ilyenek. Ha azonban betévedünk egy nagyobb részre, ahol ellenfeleink táboroznak és végzünk velük, akkor, ha később odavisz minket a főküldetés újra meg kell tennünk ezt. Ki van nyírva a felfedezés érzése, ez konkrétan egy openworld játék, ahol nem lehet szétnézni a világban. Ennek az iparágnak egyszerűen árt az MMO. Semmi kreativitás, jobbára olyan címeket kapunk ebben a műfajban, ami a középkori csatákra fekteti a hangsúlyt. Ebből a témából is ki tudott volna nőni az Undawn, de nem. Az általan eléggé eldicsért NetEase Games dolgozik jelenleg egy nyílt világú, posztapokaliptikus survival MMO-n, aminek a zenéjét ráadásul Hans Zimmer szerzi. Egyszerűen nem tudom mit várjak attól a játéktól. 2024, számomra messze legjobban várt címe és nem kéne elszarniuk.

Van egy olyan központi gondolat, melynek nyomvonalán el akartam készíteni ezt a videót az Undawn és "alles zusammen" a mobiljátékipar kapcsán. Kiváló példa ugyanis ez a játék arra, ami ennek az iparágnak a vesztét fogja okozni. Nem népszerű mellékvágány a mobiljátékfejlesztés, ahogyan sokak szerint faszság mobilon játszani. Itt vagyunk lassan fél évvel a játék megjelenése után. A támogatott eszközök nagy részén nem fut el legalább valamennyire, nem élvezhető a harcrendszere, súlytalan a világa és a története. De azért tele van mikrotranzakciókkal, meg jó sok, drága kiegészítővel. Ilyenkor mindig eszembe jut a Diablo Immortal esete. Amikor a Blizzard kijelentette, hogy "mindenkinek van telefonja Diablozni", készítettek is egy iszonyúan paytowin MMO-t mobilokra. A megjelenésekor egy optimalizálatlan, bugos játék volt, az én kritikám sem volt pozitív róla akkor. Idén újrajátszottam a játékot és sok dolgot, mintha kicseréltek volna benne. Egy sokkal inkább az eredeti tervekre emlékeztető játékélményben volt részem, ahol a fizetős tartalmak már csak lehetséges opcióvá váltak, nem túlerőszakolt marketinggé. Korrekt játék lett, ha lehet így mondani. Az Undawn fél év alatt nem fejlődött semmit, az érkező update-k pedig csak még jobban szétvágják a játékot. A mesterséges intelligencia fájdalmasan ostoba, mint például ebben a jelenetben, ahol nem csak közel tudtam menni hozzá, de szemből bámultam ahogy a szintén magas agytérfogattal rendelkező, gép által generált társamat próbálja megütni.


ÖSSZEGZÉS

Felesleges tovább ragoznom az Undawn helyzetét. Több, mint 30 órát tettem egy unalmas, monoton, logikátlan játékba és igyekeztem olyan dolgokat kihagyni, mint például azokat az átvezetőket melyeken nincs nem, hogy szinkron, hanem egyáltalán hang sem. De azokat a fejezeteket sem részleteztem, ahol 5 küldetés arról szól, hogy ugyanazzal az emberrel tízszer beszéljek egymás után. Remélem, hogy a szintén MMO Metria jobb élményeket tartogat számomra így az év végéhez közeledve, minden esetre én most pihenek pár napot és neki is kezdek.


YouTube videó

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el